Før køreprøven

Læs nedenstående grundigt igennem inden du går til køreprøve. Under den første del af køeprøven vil den prøvesagkyndige udspørge dig stikprøvevist i følgende. De sidste køretimer inden køreprøven vil vi overfladisk gennemgå nedenstående, og der er naturligvis god tid til at stille spørgsmål.

Lygter, reflekser og horn

Horn skal have en klar og konstant tone.

Som huskeregel for lygter er der 3 punkter at huske på: Antal, Farve og Lovkrav til synlighed. For nogle lygter, fx. nærlys er der flere end et enkelt lovkrav.

Lygter og reflekser skal være rene og hele, og alle lygter skal kunne lyse. Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.

Foran på bilen

Nærlys
2 stk.
Lyse hvidt eller gulligt.
Lyse asymmetrisk.
Lyse mindst 30 meter.
Fald på 1 cm pr meter = 1 %.
Må ikke blænde.

Fjernlys
2 stk.
Lyse hvidt eller gulligt.
Oplyse vejen mindst 100 meter frem.
Skal blænde.

Positionslys/parkeringslys
2 stk.
Lyse hvidt eller gulligt.
Skal kunne ses fra en afstand af 300 meter.

Bagpå bilen

Reflekser bag på bilen må ikke være trekantede (kun for påhængskøretøj).

Baglygter
2 stk.
Lyse rødt.
Ses på en afstand af 300 meter.

Stoplygter
3 stoplygter, ældre biler kun 2.
Lyse rødt.
Skal lyse væsentligt kraftigere end baglygter.

Nummerpladelygter
Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse den bageste nummerplade så denne kan ses på en afstand af 20 meter.

Blinklygter
6 stk. = (2 foran, 2 på siderne og 2 bagpå).
Skal lyse gult.
Kunne ses tydeligt i sollys.
Skal blinke 1-2 gange i sekundtet.

Havariblink
Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.

Kontrolstof

Styretøj
Skal virke let, sikkert og hurtigt.
Der må ikke være ratslør i nyere biler (med tandstangstyrring). Man kontrollerer om der er ratslør ved at rulle vinduet ned i førersiden, stige ud af bilen, lukke efter sig, dreje en smule på rattet, mens man kigger på (venstre) forhjul, som øjeblikkeligt skal følge bevægelserne.
Hjulene skal stå i ligeud-stilling og motoren skal være startet når kontrollen udføres.

Bremser
Skal virke sikkert, hurtigt og virksomt.
Bremseforstærker/vakuumforstærker kontrolleres ved at træde på bremsepedalen ca. 5 gange med slukket motor. Derefter startes motoren, mens foden holdes på bremsepedalen, som vil synke til normalt niveau.

Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund, når der trædes hårdt på pedalen og må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.

Motorrum
Motorblokken må ikke være tilsølet af udsivende olie. Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.

Der findes en række beholdere, som skal kunne udpeges:
Beholder til kølervæske. Symbol på låget er et termometer. Væskestand mellem min. og max.

Beholder til sprinklervæske. Symbol på låget er en forrude med sprinkler. Der skal være tilstrækkeligt med sprinklervæske i beholderen. Beholder til bremsevæske. Væskestand mellem min. og max. Beholder til servovæske. Beholderen findes ikke i skolevognen, da den er forsynet med elektrisk servostyring.

Motorolie. Aflæses på oliepind og skal være mellem min. og max. Motorolie påfyldes i toppen af motorblok.

Udstødning
Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.

Bærende dele
Biler er forsynede med fjedre og støddæmpere ved alle fire hjul. Man kontrollerer en støddæmper ved at stå ved siden af hjulet og presse hårdt og kortvarigt ned på fx. motorhjelmen over hjulet, hvormed bilen synker og hurtigt igen kommer op i normal stilling. Fortsætter bilen med at gynge lidt, er det tegn på at støddæmperen er defekt.
Der må ikke komme støj eller mislyde fra fjedre eller støddæmpere.

Dæk
Der skal som minimum være 1,6 mm mønster på alle dæk.

Hjem

Ring op

Send email

Kontakt os